Jumaat, 11 Julai 2014

INFO! Kebaikan Mangga yang Patut Kita Tahu! @Ismail_Sabri60 #Dsis


Buah mangga memang terkenal di negara kita. Tapi tak ramai yang tahu khasiatnya. Kita fikir ia hanya boleh dibuat jus, kerana enak diminum. Untuk pengetahuan pembaca, ada lagi kelebihan dia selain itu.

Disini saya ingin kongsikan dengan anda 9 khasiat mangga yang perlu kita tahu. Saya tahu mesti ramai yang menggemari buah mangga, bukan? Jom baca dan moga tulisan saya bermanfaat untuk anda semua.

1.Menghalang kanser

Kajian menunjukkan di dalam buah mangga terdapat kompoun antioksida yang dilihat boleh melindungi diri dari kanser kolon, payudara, eukimia dan prostat. Terdapat kompoun seperti quercetin, isoquercitrin, astragalin, fisetin, gailic acid dan methygallat serta pelbagai lagi enzim.

2. Mengurangkan kolestrol

Jumlah fiber yang banyak, pectin dan vitamin C membantu mengurangkan tahap serum kolesterol terutama sekali Low-Density Lipoprotein (LDL).

3. Membersihkan kulit

Boleh digunakan di dalam dan di luar kulit. Mangga membersihkan liang-liang yang tersumbat dan menghapuskan jerawat.

4. Kesihatan mata

Satu cawan mangga yang telah dipotong membekalkan 25% keperluan vitamin A harian anda, yang membantu dalam menjaga penglihatan dan menghalang rabun malam dan mata kering.

5. Mengalkalikan satu badan

Asid tartaric, malic dan sedikit asid sitrik yang ada di dalam buah itu boleh membantu mengekalkan rizab alkali dalam badan.

6. Membantu mengurangkan diabetes

Daun mangga membantu menormalkan tahap insulin di dalam darah. Anda boleh panaskan air, rendamkan daun tu pada waktu malam dan kemudiannya minum air tu pada waktu pagi. Buah mangga juga mempunyai glycemic index yang rendah (41-60) jadi kuantiti yang sederhana tidak akan meningkatkan kadar gular dengan mendadak.

7. Membantu pencernaan

Bukan betik sahaja buah yang mempunyai enzim untuk memecahkan protein. Terdapat beberapa buah termasuk mangga yang mempunyai manfaat ini. Fiber di dalam mangga juga membantu pencernaan dan membuang sisa-sisa dari dalam badan.

8. Mengurangkan panas badan

Buat jus dari buah mangga hijau dan mencampurkannya dengan air dan sedikit gula boleh mengurangkan panas badan dan menghalang keadaan yang bahaya pada badan. Dari kaca mata ayurveda, sebab kenapa orang selalu letih apabila anda berada di kawasan katulistiwa (Malaysia) ialah kerana tenaga matahari yang kuat memanaskan badan anda terutama sekali di bahagian otot. Kemudiannya buah pinggan menjadi penuh dengan toksin dari proses ini.

9. Meningkatkan imunisasi badan

Jumlah vitamin C dan vitamin A yang banyak di dalam mangga termasuk 25 jenis karotenoid memastikan sistem imunisasi sihat dan kuat.

Di bawah video ladang mangga chokonan di Kedah..

Tiada ulasan: