Sabtu, 21 November 2015

Perkara Menarik Penggulungan YAB MB di Sidang #BajetKedah 2016


Diantara topik yang disentuh.

- Kedah E-Tutor -

- Peruntukan yg besar utk pendidikan KET. Masalah mengenai akses dan keberhasilan semua dah dibangkitkan semasa mesyuarat dgn pihak syarikat. Malah semua masalah dan kebimbangan telah dibangkitkan semasa mesyuarat Exco.

Selepas yakin dengan penjelasan dan keadah utk memantau. Barulah Kerajaan negeri membuat keputusan untuk melaksanakan KET.

Kerajaan negeri boleh memantau KET secara detail dari penguna hinggalah apa mata pelajaran yang mereka layari.

Setakat ini kesemua laporan yang diterima ialah positif dan dah tentu hasilnya dgn memantau keputusan peperiksaan.

KET adalah usaha untuk membantu pendidikan negeri Kedah dari nombor yg tercorot, hingga ke no 5 teratas. Ini satu inisiatif kerajaan utk membawa hasrat tersebut.

Untuk menuai hasil ianya tentu akan memakan masa. Janganlah kita berusaha utk mengagalkan usaha ini..atau memburukannya. Kerana jika kita burukkan usaha kita ia akan jadi gagal sebelum boleh kita menuai hasil.

- Isu Sekolah Cina -

Perlembagaan Persekutuan dalam Perkara 152 menyatakan bhw Bahasa Melayu mesti digunakan dlm semua perhubungan rasmi, termasuk sbg bahasa pengantar di sekolah.

Bahasa ibunda yg lain pula dibenarkan utk diajar dan dipelajari disekolah2. Namun, tiada disebut dlm perlembagaan bhw bahasa selain BM boleh digunakan sbg bahasa pengantar disekolah. 

Walaupun begitu Kerajaan tetap membenarkan SJKC & SJKT mengguna bahasa ibunda mereka.

Tidak juga disebut dlm Perlembagaan bahawa peruntukan bajet boleh diberikan kpd sekolah2 selain Sekolah Kebangsaan.

Walaupun begitu, Kerajaan tetap memberi bajet kpd SJKC & SJKT. Kalau begitu, tak mungkin Kerajaan perlu pertimbangkan bajet utk SMPC (Sekolah Menengah Persendirian) yg pada penubuhannya pun disyaratkan supaya tidak memohon bantuan kewangan dari Kerajaan.

Ini berbeza dgn Sekolah Agama Rakyat yg dibenarkan peruntukan Kerajaan oleh Perlembagaan kerana "Islam adalah agama Persekutuan" (bukan agama "rasmi" persekutuan).

- Isu serap bayaran GST -

Kerajaan negeri terdahulu pernah mencadangkan untuk Persekutuan mengurangkan kadar GST dari 6% ke 3%. 

Cadangan ini dibawa hinggalah YAB MB berbincang dengan YAB PM.

Dalam perbincangan tersebut, ada beberapa masalah yang timbul jika GST dikurangkan. Kerana sudah ada plan dari Kerajaan persekutuan dan hasil GST juga akan dipulangkan untuk membantu rakyat.

Soal GST dalam pertanian, YAB PM telah bersetuju dengan permintaan Kerajaan negeri untuk membantu golongan petani dan nelayan malah akan dipertimbangkan.

Malah dalam bajet yang lepas memang ada peningkatan bantuan sara hidup petani dan nelayan dari Kerajaan.

Kerajaan negeri juga akan membuat sesuatu untuk meningkatkan pendapatan negeri. Malah kita juga akan berbelanja dgn cara berhemah.

- Mengalakan semua pihak membayar cukai -

Kerajaan negeri akan berusaha supaya ekonomi negeri kita bertumbuh dengan pesat. Kita akan berusaha untuk berikan ekonomi yang terbaik supaya rakyat mampu membayar cukai dan tak terbeban.

- Isu Balak -

Balak bukan pilihan utama dalam Kerajaan negeri.

Bagi negeri miskin seperti Kedah.. kita cuba melabur dalam sumber baru untuk menjanakan pendapatan.

YAB MB lebih suka hutan dipelihara utk tarikan lestari, untuk pelancongan. Masalahnya bolehkah hutan menjana hasil lebih dari pembalakan.

Kerajaan negeri juga menghadapi masalah utama dengan pencerobohan pembalakan dan perladangan.

Kerajaan negeri tidak mempunyai kuasa dan peruntukan utk memantau pencerobohan hutan dan pembalakan. Jadi kita cuba melakukan yang terbaik.

*Ini adalah catitan admin dan sedikit edit berkenaan penggulungan YAB MB Dato Seri Hj Mukhriz Mahathir di Sidang Dun Bajet Kedah 2016.

Kenyataan lengkap dan video akan kami upload kelak.

#BajetKedah2016 #HanyaDiKedah #KedahAmanMakmur #KedahSeratRata

Tiada ulasan: